Регистрация

България и Гърция подписват меморандум жп коридор "Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе"

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 13.07.2017, Автор: Милена Василева
[558 прочитания]

Фотограф: ЕК

Правителството одобри на 12 юли проекта на Меморандум за разбирателство за развитието на железопътната връзка "Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе" между България и Гърция и упълномощи министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подпише документа от името на кабинета.
Документът регламентира подготвителните работи и съвместното управление на коридора от двете държави.

Проектът предвижда свързването на река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен железопътен коридор, както и развитие на пристанищата, които са част от основната ТЕН-Т мрежа.
- Включено е изграждането на двойна електрифицирана жп линия с внедрена ERTMS система за управление на железопътния трафик.

С изграждането на коридора ще се постигне пълна мултимодалност чрез комбиниране на пътен, железопътен, воден и речен транспорт.
Проектът е с висока добавена стойност, като се очаква да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния Изток, Китай, Русия и други големи пазари.

В началото на юли България и Гърция се договориха да разширят обхвата на мултимодалния транспортен коридор между двете държави, свързващ пристанищата Варна, Бургас, Кавала и Александруполис, по време на среща между министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и гръцкия министър на инфраструктурата и транспорта Христос Спирдзис. Гръцката страна прие предложението на България към съвместния проект да бъде включена и връзка с пристанището в гр. Русе. По време на срещата министър Спирдзис предложи включването и на жп връзката с пристанище Солун в рамките на коридора, с цел достигане до по-големи търговски пазари, което беше прието от българската страна. По време на тази среща министрите обсъдиха също създаването на съвместна проектна компания, чрез която двете държави да кандидатстват за финансиране, да изграждат и оперират заедно целия коридор. Предстои двете държави да поискат съвместна среща с еврокомисаря по транспорт Виолета Булц за уточняване на модела, по който да се създаде компанията.
-
Фотограф: Мария Съботинова


Проектът Sea2Sea, e съвместно предложение на Гърция и България, и e финансиран от ЕС, има за цел създаване и развитие на мултимодален (комбиниран) транспортен коридор, свързващ района на Черно море с Егейско море и Източното Средиземноморие. Това може да стане възможно чрез създаване на ефективна железопътна връзка между гръцките пристанища Кавала и Александруполис, в Егейско море, и българските пристанища Бургас и Варна на Черно море, както и с пристанище Русе на река Дунав. Проектът е подкрепен от гръцкото Министерство на инфраструктурата, транспорта и мрежите, и развитието и конкурентоспособността, от една страна, и от българското Министерство на транспорта, от друга. проведеното проучване вече дава резултати

Като първа стъпка към развитието на коридора Sea2Sea, е проведено проучване относно неговата приложимост и устойчивост в четири последователни етапа:

Етап 1 – Основен маршрут Sea2Sea: Тъй като моделът и относителните прогнози показват, че основната железопътна товарна мрежа е между Александруполис и Пловдив, този участък е определен като основна част от Sea2Sea. Важно е също, че той включва частта от коридора, която е обща за Гърция и България.

Етап 2 - Функционален маршрут Sea2Sea: Вторият етап от изпълнението на Sea2Sea може да се разглежда като етап, който всъщност свързва Егейско и Черно море с железопътна линия. На този етап, Бургас, като най-големият български пристанищен град на Черно море, ще бъде връзката с Александруполис в Източно-средиземноморската зона.

Етап 3 – Пълен оперативен маршрут Sea2Sea: Със завършването на този етап коридорът Sea2Sea ще бъде близо до пълния си оперативен потенциал при свързването на Егейско и Средиземно море с Черно море посредством железопътна мрежа. На този етап към коридора Sea2Sea ще бъде интегрирано и пристанище Варна.

Етап 4 – Добавена стойност на коридора Sea2Sea: В този последен етап, най-отдалечените краища на мрежата Sea2Sea, пристанище Русе на брега на река Дунав и търговското пристанище на Кавала на брега на Егейско море, ще бъдат интегрирани към нея. Това е етапът, който добавя стойност във функционирането на коридора Sea2Sea.

След обсъжданията тази година към поректа се включи и Солун.
-
Автор: ЕК

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

БРОЙ 3 | юни - юли 2017 | в две тела
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg