Регистрация

Чл.-кор. на БАН проф. д.а.н. арх. Атанас Ковачев: Предлагаме общината да възвърне собствеността си в Борисовата градина

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 17.07.2017, Автор: Милена Василева
[518 прочитания]

Фотограф: Мария Съботинова

Арх. Ковачев, спечелихте конкурса за ПУП на парк "Борисовата градина" през 2015 г. Какво се случи оттогава досега?
През 2015 г. "Ковачев Архитекти" спечели конкурса за устройствена концепция за подробен устройствен план на парк "Борисовата градина". Договорът е подписан в началото на 2016 г., но според една клауза в него срокът започва да тече в момента, в който получим всички изходни данни. Едва преди по-малко от месец подписахме протокол, въпреки че и сега очакваме данни от някои от районните администрации. Например от район "Лозенец" очакваме да влезе в сила кадастралната карта и щом това стане ще се наложат някои корекции.

Защо се прави това извънредно обсъждане?
Тъй като мина много време от подписването на договора, а обществеността е очаква и има интерес да получи информация за развитието на парка, помолихме общината да представим тази ескизна фаза на предварителния проект за ПУП.

Коя е основната ви цел?
Да запазим целостта на парка. По време на конкурса журито определи проекта като най-рестриктивен и консервативен, щадящ парка, което аз приемам за комплимент. Ние не предлагаме строителство с изключение на едно малко застрояване на мястото на днешната "Капитолия". Предлагаме автокъщата да излезе от чертите на парка и на това място да се направи подземен паркинг - в подстъпите към парка, за тези, които ще го посещават, както и заради спортните съоръжения. Като един от авторите на ОУП на София, отговорен за зелената система и отдиха в него, ви заявявам, че още тогава предложихме 7 тематични парка на София. Най-старият – на 135 години, и най-големият – близо 3500 декара, е Борисовата градина. Всеки парк е редно да си има посетителски център. Такъв е нужен и в Борисовата градина именно на мястото на "Капитолия".

С какви предизвикателства се сблъскахте по време на проучването и проектирането?
На първо място е собствеността (виж текста за обсъждането). През годините на прехода някои терени в парка са станали частни. Такива има дори и в резервата, където щетите са в най-голяма степен. Нашето предложение е общината да си върне публичния характер на тези терени. За терени, за които общината не може изцяло да си върне собствеността, да се направят публично-частни партньорства.

Какво ще стане с къпалнята "Мария Луиза" и Летния театър?
Къпалнята е създадена преди 80 години, но от 2004-2005 г. не работи. София няма голяма река, каквато има Париж – Сена, и Лондон с Темза, както и Будапеща с Дунав. Предлагаме да се възстанови нейната функция. Тя е частен терен, но участие има и общината. Предлагаме да се направи ПЧП и при едно споразумение къпалнята може да върне старите си функции.
Летният театър е изцяло частна собственост. Възможно е Столична община да обсъди със собственика и да може да се правят представления на открито в сърцето на София. Сега театърат не работи и се руши. Публично-частното партньорство е добър вариант.
Централната част на парка, представителната част, затворена между бул. "Цариградско шосе", "Драган Цанков" и "Евлоги и Христо Георгиеви", има тричастно деление.
Най-източната – към бул. "Цариграско шосе", е резерват. Там нищо не бива да се прави, само да се пази и поддържа.
Централната част представлява огърлица от стадиони - не предлагаме ново застрояване там, освен тенти и леко засенчване на трибуните на стадионите.
Важно е да се знае, че не пускаме в парка автомобили - единствено тези на специален режим - пожарни, линейки. Автобус може да доведе спортистите да стадиона, но регламентирано. Гражданите ще бъдат спирани и приканвани да ползват паркингите по периферията.

Къде другаде предвиждате паркинги?
На гара Пионер – подземен паркинг, като изместваме игрищата на спортна софия и разполагаме нови спортни игрища. На мястото на изоставената железница предвиждеме атракционно влакче – просто използване на съществуваща линия, а на мястото на неизползваната трамвайна линия при ул. "Незабравка" до алея "Яворов" - серия от паркинги, за да могат хората да влязат след това в парка и зала "София".
По ул. "Кирил Видински", която свързва семинарията и "Драган Цанков", хората и сега паркират, затова и там предвиждаме паркинг – за тези, които отиват в парка и в летния театър. Нашата идея е – търсим паркоместа и ги изграждаме подземно.

Паркът е разсечен от големи градски артерии, как осигурявате безпрепятствен достъп?
Предлагаме система от надлези и подлези, които да свързват различните части на парка.

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

БРОЙ 3 | юни - юли 2017 | в две тела
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg