Регистрация

Одобриха първата метростанция с частен инвеститор – между МС "Сливница" и МС "Обеля", за 24 млн. лв

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 11.10.2017, Автор: Милена Василева
[884 прочитания]
Новата метростанция ще се намира между МС "Сливница" и МС"Обеля" и ще бъде в близост до магазин "Хит".

Новата метростанция ще се намира между МС "Сливница" и МС"Обеля" и ще бъде в близост до магазин "Хит".
Фотограф: Градът

Постоянната комисията по транспорт и туризъм към Столичния общински съвет гласува единодушно доклада за изграждане на интермодален транспортен възел при пресичането на жп линия с метроучастъка МС-II "Сливница" – МС-I "Обеля", включващ нова метростанция, перони на жп спирка и независима връзка на линия 2 на метрото с метродепо в кв. "Обеля". С това решение комисията прие тристранен проектодоговор между американски инвеститор, изпълнителния директор на "Метрополитен"ЕАД и кмета на София.Стойността на станцията е 24 млн. лв., от тях 51% ще плати чуждестранният инвеститор през първите две години на строителството, а общината дава 49% от парите през 2019 и 2020 за тунел към метродепото в кв. "Обеля" и системите и автоматизацията на новата метростанция. Собствеността на съоръжението е публична. Изграждането му е на основата на публично-частното партньорство. Над станцията ще има жп гара с финансиране по Механизма за свързване на Европа 2014-2020, която ще бъде последна за пристигащите от юг и изток, т.е. от Пловдив, Стара Загора, Бургас, Димитровград.

Вносители на доклада са общинските съветници Зафир Зарков, Борислав Бориславов, Калоан Паргов, Станил Станилов, Симеон Славчев.
Проектът беше представен от Зафир Зарков и проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен"ЕАД.
Заседанието на комисията беше ръководено от председателя Екатерина Йорданова.

Интересите на чуждестранния инвеститор
"Арсланд Есперия" има намерение да построи затворен жилищен комплекс с поликлиника и училище в района на новата метростанция. Компанията ще изплати грубото строителство през първите две години на изграждането на станцията, или 12.240 млн. лв. Тази метростанция ще обслужва 7-10 милиона души.

Интересите на Столична община и "Метрополитен" ЕАД
Ние имаме необходимост от този транспортен възел, каза инж. Братоев. Сега по двете линии се движат 36 влака, които "зареждаме" от едно и също място – депото в "Обеля" и това създава много неудобства. Втората причина е необходимостта да разделим първа и втора метролиния по отношение на графика им - сега те са обвързани и това създава допълнителни трудности.
Тази метростанция е заложена в плана и ОУП на София от 2001 г. , затова е предвидено и уширение на конструкцията, което да позволи строителство, без да се наруши движението на влаковете в съществуващото метро, напомни инж. Братоев.
Системите и автоматизацията ще бъдат финансиране от общината, на тяхна сметка се пише и тунелът до метродепото, или общо 11.760 млн. лв.
Разстоянието между станциите "Сливница" и "Обеля" е 2180 м, обичайното разстояние между метростанциите в софиъйското метро е 1100 м, а транспортната достъпност да е 500-600 м. С изграждането на новата метростанция между двете съществуващи този норматив ще бъде спазен.
Няма технологични пречки да се изгради нова станция. Строителството ще продължи 30 месеца, от които 3 ще са за проектиране.
Разплащането през 2017-2018 ще е от страна на чуждестранния изнвеститор, а през периода 2019-2020 – от Столична община. Станцията ще бъде завършена през 2020 г. За новата МС има проектно решение, но проект няма. Той ще бъде финансиран от чуждестранния инвеститор. "Метрополитен" ще продължи да упражнява инвеститорски контрол върху изграждането и на тази метростанция, каза инж. Братоев.

Интересите на НКЖИ
Жп гара "Обеля" попада в обсега на жп възел София. Финансиране за нея има по Механизма за свързана Европа. Гарата ще бъде последна за пристигащите от юг и изток влакови състави, т.е. от Пловдив, Стара Загора, Бургас, Димитровград. Така изграждането на транспортния възел ще позволи връзка с националната жп линия. Обсъжда се и изгражданетов члизост и на автогара "Обеля".

Защо точно сега нова метростанция
Според "Метрополитен"-а от гледна точка на метрото необходимостта от изграждането на нова станция и на връзка с метродепото е назряла отдавна, но финансирането все не достига. Появата на частния инвеститор, който има интерес от изграждане на затворен жилищен комплекс се явява катализатор на процеса.

Добави коментар Коментари (1)

  • Преглед на профил #1 irka неутрално, 12.10.2017 10:20
    Това, че не е изградена станцията е грешка на Братоев и компания. Може и да са намазали.
    Хубавото в случая е, че станцията ще е по-нов модел, а не руски тип.
    Неуместен коментар?

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

БРОЙ 4 | август - септември 2017 | в две тела
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg