Регистрация

Железопътният тунел "Готард" в Швейцария

Сп. ГРАДЪТ, бр. 4, август-септември 2016

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 09.09.2016, Автор: Милена Василева
[2573 прочитания]

Фотограф: www.gottardo2016.ch

Сп. ГРАДЪТ, бр. 4, август-септември 2016
Швейцария откри най-дългия железопътен тунел в света след седемнадесет години строеж. Той e първата алпийска високоскоростна жп връзка между Северна и Южна Европа. "Готард" е дълъг 57 км, преминава под Швейцарските Алпи и ще промени европейските товарни превози, като премести голяма част от товарния трафик, дeфилиращ на континента в камиони по пътищата, на релси под земята. Годишно около 28 млн. тона товари се превозват по жп линиите през Алпите, 80% от тях са транзитен трафик. Очаква се през него да преминават по 265 товарни влака дневно (вместо сегашният максимум от 180 за тази част на Алпите). Ползи ще има и за туризма, тъй като влаковете ще могат да карат с висока скорост – до 200 - 250 км/ч. Пътуващите от Цюрих до Милано и обратно ще могат да стигат за по-малко от 3 часа до дестинацията си. Сега тунелът ще свързва Ротердам в Холандия и Генуа в Италия, както и Северна с Южна Швейцария доста по-лесно отпреди. Пътуващите между Цюрих и Милано ще се движат с един час по-малко, отколкото досега. Така времето за пътуване между двата града ще е вече 2 часа и 40 минути.
"Готард" надминава най-дългия в света в момента железопътен тунел "Сейкан" в Япония, който е 53.9 км и свързва основния остров Хоншу със северния Хокайдо.
Цената на новия най-дълъг тунел в света е малко над 12 млрд. долара, като средствата идват от акцизи върху горивата и ДДС, пътни такси за тежкотоварните превозни средства и държавен заем, който трябва да се изплати до десет години. Той преминава на 2.3 км под планината и през скали, където температурата достига 46 градуса. Над 28 млн. тона скални блокове са били разкопани, а деветима работници загинаха по време на строежа.
Редовните превози ще започнат през декември, а дотогава през тунела ще се извършат около 3000 изпитателни курса. Маршрутът на тунела е прав, вместо да криволичи през планините като стария железопътен и пътен тунел от 1980 г. През новия тунел ще преминават 260 товарни влака дневно със скорост 100 км/ч и 65 пътнически със скорост 200 км/ч. Смятат, че е инженерно бижу и
сам по себе си е революция в товарния транспорт както по отношение на бързината, така и на екологичността.
Според анализ на Credit Suisse,преди да се усетят пълните икономически ползи от новия тунел, ще е нужно Италия и Германия да повишат капацитета на високоскоростните си жп маршрути, водещи към тунела. Италия се очаква да го направи до 2020 г., докато в Германия, която сериозно изостава с планирането, вероятно ще са необходими още 20 години за свързването на високоскоростната мрежа.
-
Фотограф: www.gottardo2016.ch

На откриването на тунела присъстваха германският канцлер Ангела Меркел, френският президент Франсоа Оланд и италианският премиер Матео Ренци. Първият влак, който преминал през новия тунел на 1 юни, не превозваше политици или знаменитости, а стотици обикновени граждани, спечелили лотария.
Пред Reuters директорът на службата за федералния транспорт на Швейцария Петер Фюглисталер заявяви: "За нас да завладеем Алпите е като за холандците да изследват океаните."
Икономическите ползи за Швейцария от "Готард" се усещат още преди завършването основно поради откритите работните места около строежа и "тунелния туризъм" - по данни на компанията Alptransit над милион посетители са идвали да наблюдават изграждането му, започнало през 1999 г.
Снимки: Reuters, Arnd Wiegman, www.gottardo2016.ch ПРОЕКТЪТ
Дължина: 57.1 км (най-дългият железопътен тунел в света)
Продължителност на пътуване в тунел: малко под 20 минути
Две единични тунелни тръби, свързани помежду си с напречни връзки на всеки 325 м
Обща дължина на всички тунели: 152 км
Северен портал в Erstfeld (UR), южния портал в Bodio (TI)
Най-висока точка на тунела: 550 м над морското равнище
Максимално скално покритие: 2300 м
Период на строителство (без да се включват проучвателните дейности): 17 години, вместо 18 по график
Основните тунели са пробити с тунелопробивна машина (80%) или изкопани (20%)
Изкопи: 28.2 милиона тона
Стойност на Gotthard Base Tunnel: 9.7 милиарда швейцарски франка (цена без ДДС 1998 г., като се прибави ДДС и оскъпяването според варирането на основния лихвен процент общата цена става: 12. 2 милиарда швейцарски франка)
Обща стойност на новата жп тунелна връзка през Алпите, включително Lotschberg, Gotthard и Ceneri базови тунели: 18.2 милиарда швейцарски франка (цена от 1998 г. Без ДДС, като се прибави ДДС и оскъпяването според варирането на основния лихвен процент, общата цена става: приблизително 23 милиарда швейцарски франка)
Капацитет на тунела: до 260 товарни влакове (вместо сегашните 180 за тази част на Алпите) и 65 пътнически влакове на ден
Скорост: на товарните влакове 100 км / час; пътническите влакове до 200 км/час
Максимална скорост: на товарните влакове 160 км /час; пътническите влакове 250 км/час
Стойност в долари: 12.5 млрд. долара (равно на БВП на Никарагуа)
Работещи по тунела: 2600 души
Дължина на изкопаващата машина: 410 м (равно на 4 футболни игрища)
Количество използван бетон: 4 млн. куб.м
Максимално количество товар: 377 хил. тона на ден.
Система за защита със сигнализация от кабината на машиниста (ETCS ниво 2)
Намаляване на времето за пътуване от Цюрих до Лугано след завършване
на оста (от 2020 г.): около 45 минути
Официално откриване на Gotthard Base Tunnel: 11 декември 2016
Изпълнител: Alptransit Gotthard Ltd., дъщерна компания на Швейцарската национална железница.
Финансиране: От FinPTfund, съставен оттакси върху тежкотоварните превозни средства (60% от средствата), от леко увеличеният ДДС (30% от средствата), акцизи върху горивата (10%) и държавни заеми, които би трябвало да бъдат изплатени за десет години.
ИСТОРИЯ НА ТУНЕЛА
1882- Откриваща среща за изграждането на тунел "Готард"
1947- Първи скици и чертежи за базовия тунел между Amsteg и Bodio
1963- Комисията относно железопътния тунел през Алпите изследва различните варианти
1989 - Федералният съвет взема решение за жп мрежа с Lotschberg и
Gotthard / Ceneri базови тунели
1992 - Швейцарците одобриха законопроекта за Нова железопътна връзка през Алпите (NRLA, New Rail Link through the Alps)
1995-1998 Политически дебат за промяната в обхвата и рефинансиране на NRLA
1995 – Избрано е трасе на Gotthard Base Tunnel
1996 - Първоначална подготвителна работа за Gotthard Base Tunnel в Sedrun
1998 - Швейцарците одобрят Данъка върху тежкотоварните превозни средства (HGVC) и начина на финансиране на модернизацията неа железниците (FinPT фонд). Финансирането за Новата железопътна връзка през Алпите е осигурено
1999 - Старт на работата по основната част от Gotthard Base Tunnel
2002 - Първата тунелопробивна машина започва работа в Gotthard Base Tunnel
2007 - Откриване на тунел Lotschberg Base
2010 - Пробив в основната част на Gotthard Base Tunnel
2016 - Откриване на базовия тунел "Готард"
2020 - Планирано откриване на тунела Ceneri Bas.

-
Цената
на новия най-дълъг тунел в света е малко над 12 млрд. долара, като средствата идват от акцизи върху горивата и ДДС, пътни такси за тежкотоварните превозни средства и държавен заем, който трябва да се изплати до десет години. Тунелът преминава на 2.3 км под планината и през скали, където температурата достига 46 градуса. Над 28 млн. тона скални блокове са били разкопани, а деветима работници загинаха по време на строителството.Редовните превози ще започнат през декември, а дотогава през тунела ще се извършат около 3000 изпитателни курса. Маршрутът на тунела е прав, вместо да криволичи през планините като стария железопътен и пътен тунел от 1980 г. През новия тунел ще преминават 260 товарни влака дневно със скорост 100 км/ч и 65 пътнически със скорост 200 км/ч. Смята се, че е инженерно бижу и сам по себе си е революция в товарния транспорт както по отновешие на бързината, така и по отношение на екологията.


Фотограф: сп.
-
ФинансиранеСлед народния вот от проведеният през ноември 1998 г. референдум беше осигурено дългосрочно финансиране за Новата железопътната връзка през Алпите (NRLA) и три други големи жп проекта. Това стана чрез създаване на Фонд за финансиране на проекти за обществения транспорт FinPTfund). Той се пълни от три източника: такса върху тежкотоварните превозни средства (HGVC, 60% от средствата), акциз върху горивата (10%) и от ДДС (30%).Фондът FinPT също така финансира разширяването на железопътната инфраструктура (Rail 2000 г. и ZEB), връзката с европейската високоскоростна железопътна мрежа и проекта за намаляване на шума от железопътния транспорт.
От януари 2016 г. фондът FinPT ще бъде заменен от Фонда за железопътната инфраструктура (RIF), който ще финансира цялото жп трасе Lötschberg – Милано.
Фотограф: www.gottardo2016.ch

Добави коментар Коментари (1)

  • Преглед на профил #1 kikoleppard любопитно, 09.09.2016 17:44
    На схемата с маршрута на линията от Холандия до Италия има един Колон? Нещо като географска грамотност? Единственият Колон, за който се сещам бе в Панама.

    Французите са ни дали едно име ОдеКОЛОН, което идва от въпросния град, но е редно да се провери как е прието да се произнася в България. Ние ползваме немското произношение Кьолн.
    Неуместен коментар?

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 5 | септември - октомври 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg