Регистрация

243 млн. лв. за строителство на 12 метростанции и 12 километра трасе през 2017 г.

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 21.03.2017, Автор: Милена Василева
[6368 прочитания]
"ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА"
Трети метродиаметър е с дължина 16 км и с предвидени 16 метростанции, прогнозният брой пътници е 170 хиляди на ден. През 2017 г. от него ще се изграждат етап I от "Красно село" през централната градска част и "Орлов мост" до бул. "Владимир Вазов" и етап II от "Красно село" през жк "Овча купел" до жп линията София - Перник. Финансирането на двата етапа се осъществява чрез оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (391 млн. евро) и с българско финансиране 102 млн. евро.


Метрото от "Красно село до моста "Чавдар в активно строителство
Одобрено трасе: Бул. "Вл. Вазов" - Орлов мост - НДК – Красно село - жк "Овча купел"
Дължина: 8 км и 8 метростанции
Метродепо: гаражно и ремонтно халета за 20 метровлака
Начало на строителството: януари 2016 г.
Строителен период: 2016-2019 г.

Първият етап от трети метродиаметър се строи от април 2016 г. Съществени промени по идейния проект няма, но в работния той се доразвива в частта за метростанциите. Трасето не се променя, казва проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД.
Договорът за изграждане на метростанция 5 "Хаджи Димитър" при моста "Чавдар" е в сила от 1 януари 2017 г., изпълнител е "Трейс Груп Холд", временната организация на транспорта там – от 23 януари 2017 г. Метростанцията е на две нива – вестибюл и странични перони, както всички други станции от трети метродиаметър. Строителството й ще стартира през март 2017 г. Станцията е до самата Перловска река и под едното платно на бул. "Владимир Вазов". Единият клон от подлеза, който ще обслужва МС 5, минава под реката, за да излезе на отсрещната страна на булеварда, при хипермаркет "Билла". Вторият изход е в обсега на тротоара, от страната на високите блокове.
Останалите 7 станции се строят от пролетта на 2016 г. и изпълнението им към 31 януари 2017 г. е между 18 и 24% (на "Попа" и при НДК).
-
Тунелопробивната машина "Витоша"
Фотограф: СО

В метростанция 6 при Малък градски театър "Зад канала" с изпълнител Обединение "Метростроителство" с партньори "Трейс Груп Холд" и "Евро Алианс Инженеринг" ( и за МС 8) са направени стени, покривна плоча, изкопано е първо ниво, изкопът е спрян, защото сега се работи по тунела с дължина 180 м, който е част от проекта за МС 6, но отива към МС 5. Там се работи и по пешеходния тунел, за да се стигне до отсрещната страна на Малък градски театър "Зад канала" – в парка. Тези две съоръжения излизат на ниво вестибюл и по тази причина трябва да се направят преди работата по перона. Едва след като се направят тези две връзки, ще се продължи с изграждането на метростанцията и перона.
За метростанция 8 е направена голяма шахта - 20 на 30 м, и ще се работят 2 големи тунела, за да се оформи целият перон. Оттам странично се работи и по другия тунел - пешеходния, който минава под реката и излиза при езерото "Ариана".
Изпълнител на метростанции 9, 10 и 11 е Обединение "Метро Билд Център" с водещ партньор "Джи Пи Груп" и партньор "Станилов"ЕООД.
По метростанция 9 изпълнението е към 22%.
От метростанция 10 при НДК са изпълнени 24%. В края на май възстановяваме движението по бул. "Патриарх Евтимий", напомни проф. Братоев.
Метростанция 11 "Георги Софийски"- изпълнени са покривните плочи и стените, прави се изкоп под покривните плочи.
Метростанция 12 на булевардите "Гешов" и "България" – изпълнени са 17-18% от работата. Изпълнител на МС 12 и МС 14 е "Метро 3-2014"ДЗЗД с водещ партньор "Монолит" - София.
Метростанции 14 "Красно село". Частично са направени конструкциите на подлезите под бул. "Цар Борис III" и се правят стълбищата. Готова е конструкцията на пътния тунел под бул. "Цар Борис III" и южно от него, северната част ще се направи след завършване на станцията през 2018 г. Много е труден този комплексен транспортен възел, обемът работа е голям, реално са изпълнени около 18% от него и се налага да се увеличи темпото, за да може през април оттам към центъра да тръгне тунелопробивната машина, напомни проф. Братоев.
Тунелната машина (ТБМ) е в България от ноември 2016 г., дълга е 84 м, сглобяването й завършва до края на февруари. По график през март 2017 г. ще започне да копае 400-метров тунел от депото "Земляне" до МС 14 "Красно село".
Работата по метродепото започна през декември 2016 г. Сега се подготвят проектите. През пролетта ще започне строителството на производствените халета.

Подземната железница в "Овча Купел" пред изграждане
  • Одобрено трасе: "Красно село" - жк "Овча купел" - жп линия София - Перник
    Дължина: 4 км с 4 метростанции и жп спирка на МС 18.
    Начало на строителството: поетапно от началото на 2017 г.
    Строителен период: 2017-2019 г.
    Вторият етап от Трети метродиаметър започва от метростанция 14 "Красно село" минава през "Овча купел" и достига до жп линията София – Перник. Трасето е с дължина 4 км и 4 метростанции, разделено на две позиции, като към втората е включена и една жп спирка. След като договорите с изпълнителите бяха подписани в края на януари 2017 г., започна работата по проектирането и подготовката на строителството, което ще стартира през март-април 2017 г. в зависимост от готовността на компаниите. Изграждането на втория етап от трети метродиаметър ще отнеме 30 месеца и ще завърши през август-септември 2019 г., каза проф. д-р инж. Стоян Братоев.
    В първа позиция попадат метростанциите 15 и 16, изпълнител е обединение "Метро запад", съставено от "Джи пи Груп", "Станилов" ЕООД, "Интерпро", "БИАС-М". Във втора – 17 и 18 с изпълнител обединение "Метро Горна баня", съставено от "Трейс груп холд", "Интегрирани строителни системи" и "Евро Алианс Тунели", "Мармет" ООД и инж. Георги Иванов Евстатиев.
    МС 15 е разположена на бул" "Овча купел" и на бул. "Линкълн".
    МС 16 е на бул. "Монтевидео", от южната страна на жк "Овча купел", за да обслужва жилищния район, както и новите територии, които вече се застрояват.
    МС 17 се намира в "Овча купел 2", до болница "Доверие".
    МС 18 е между Софийския околовръстен път и жп линията София – Перник. Едните входове се намират източно от околовръстното от страна на жп линията. Другите – на самия околовръстен път от двете му страни. Четвъртите са на жп линията София – Перник, където има и жп спирка, както стана на гара Искър. Проектите ще са готови в края на март и тогава строителството на четирите метростанции и тунелите между тях може да започне.

    Разширение на трети лъч в "Слатина" - от "Орлов мост" до The Mall
    -
    Фотограф: Градът

    Двата варианта на разширението на трети метродиаметър в кв. "Слатина" бяха внесени през декември 2016 г. в направление "Архитектура и градоустройство". На обсъждане беше избран по-подходящият - към бул. "Цариградско шосе", т.е. от от "Орлов мост" до The Mall.
    И двата варианта са за около 7 км трасе и 7 метростанции и приблизителна стойност около 250 млн. лв., но без осигурено финансиране. Трасето на разклонението се отделя при ул. "Шипка" след "Орлов мост", минава под Военна академия "Г. С. Раковски" и първата му спирка е на Румънското посолство на бул. "Ситняково". Следват 2 спирки на бул. "Гео Милев", като втората е при "Фестивална", следващите 2 спирки са в кв. "Слатина" и петата станция е до "Арена Армеец" на ул. "Асен Йорданов". Дотук двата варианта на слатинското трасе вървят по една и съща следа, оттук нататък тя се разделя. Според единия вариант, който доказва по-голямо натоварване с около 6 хиляди пътници, трасето върви под бул. "Цариградско шосе" и има спирка след надлеза за "Тех парк София" и след това – на Окръжна болница (МБАЛ "Св. Анна").
    Според втория вариант трасето се отделя към жк "Дружба", където има 2 метростанции.
    Експертният съвет избра варианта към "Цариградско шосе". При осигурено финансиране разклонението може да бъде осъществено.

    Столичната община е на мнение, че преди разширението в "Слатина" следва да се построи етап III от трети метродиаметър – 3 метростанции и около 3 км трасе по бул. "Владимир Вазов", който би струвал около 120-130 млн. лв. Първата метростанция е при "Герена", втората е на Товарната тангента и третата - в жк "Левски". Според проф. Братоев засега няма да се прави депо на бул."Ботевградско шосе" и метростанция там, затова етап III на трети метродиаметър завършва на бул. "Владимир Вазов" в жк "Левски".

    Добави коментар Коментари (2)

    • Преглед на профил #1 irka неутрално, 22.03.2017 12:05
      Защо 12 км метро заедно със станциите в София е около 300 млн. а 12 км тунел от магистрала Струма го изчисляваха за над милярд?!!!!
      Има доста гнили ябълки в АПИ!!!!
      Неуместен коментар?
    • Преглед на профил #2 gembirdkz неутрално, 28.03.2017 03:00
      Ще има ли метро в някой друг български град освен София,някой знае ли,например Пловдив?
      Неуместен коментар?

    Добавяне на коментар

    За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


    Прочетете и "Правила за писане на коментари".

    Брой 5 | септември - октомври 2018
    Корица на изданието
    Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg