Регистрация

Стоян Братоев: Третият метролъч на София се изгражда при много тежки геоложки условия

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 23.11.2017, Автор: Проф. д-р инж. Стоян Братоев
[3685 прочитания]

Фотограф: Гергана Петрова

БР.5/2017, СП. ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
Към момента метрото в София има 40 км линии с 35 метростанции, като от 40-те км 30 са изградени през последните 10 години при скорост 3.1 км на година. Първите 10 км са построени за 26 години, или по 380 м на година. Сегашната скорост на строителство на метрото е 8 пъти по-голяма.
В метрото се возят 340 хиляди пътници дневно. Те икономисват по 110 хиляди човекочаса на ден. Спестяват се и 70 хиляди тона вредни вещества годишно. От периферията до центъра на града с метро се стига за 15-16 минути, защото средната скорост на подземната железница е 36 км в час. Средната скорост на наземния транспорт е 10-12 км в пиковите часове, а извън тях - 14-16 км/ час, затова от края на града до центъра се стига за около 45 минути.
През този програмен период изградихме и пуснахме в експлоатация участък с дължина 1.3 км с 1 метростанция с финансиране и от ОПТТИ 2014 - 2020 (половината от строителните работи се извършиха със средства от ОПТ 2007 - 2013) - МС 12-II "Витоша" и трасето от Японския хотел до "Парадайз Център". Това е първият завършен проект по програмата.


По оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 сега се строят 12 км трасе с 12 метростанции от трети метродиаметър.
Третата линия на метрото е разделена на 3 етапа.
По първия етап - от бул. "Владимир Вазов" до "Красно село", се изграждат 8 км трасе и 8 метростанции. Първият етап през централната градска част стартира през пролетта на 2016 г., а от Малък градски театър "Зад канала" до моста "Чавдар" и бул. "Владимир Вазов" – в началото на тази година
Във втория етап – от "Красно село" до "Горна баня", се строят 4 км трасе с 4 метростанции, жп спирка и буферен паркинг. (Предстои търг за проектиране на буферния паркинг.) Строителството във втория етап започна през юни тази година.
Целият трети метродиаметър се работи при много тежки геоложки условия.

ЕТАП I ОТ ТРЕТИ МЕТРОДИАМЕТЪР
Първият етап се състои от две части. През централната градска част минава трасе от 7 км със 7 метростанции, като тунелите между метростанциите ще бъдат изградени чрез тунелопробивна машина (ТБМ). Това трасе се строи. Средното изпълнение на метростанциите в тази част е 42%, като изпълнението на някои надхвърля 50%. През лятото на 2018 г. станциите следва да са готови в конструктивно отношение и да се започне работа по така наречената представителна, или вътрешна архитектура.
ТБМ работи средно с 16 метра на ден и досега е изкопала 1600 м от общо 5.3 км, мина през МС 14-III на "Житница" и бул. "Цар Борис Трети", на 10 октомври премина и през МС 12 на бул. "Гешов" и бул. "България" и вече е изградила е 1600 м. След МС 12-III ТБМ се отправя към МС 11-III, но преди да стигне до нея, ще се изгради нова шахта, където машината ще спре. Участъкът от шахтата до "Земляне" ще се освободи за довършване и по него ще се правят вътрешните конструкции, а машината ще се пребазира в работната шахтата на МС 11-III "Георги Софийски". Сега в тунелите до МС 12 има транспортна лента по която от депото "Земляне" до машината се возят тюбингите, а в обратна посока – изкопаната почва. Работата си машината следва да завърши в началото на 2019 г. За довършване ще остане само участъкът от Орлов мост до Малък градски театър "Зад канала" и само метростанцията на Орлов мост ще бъде обвързана с тунелопробивната машина.
Към тази част от първия етап е и производството на влаковете. През лятото на 2018 те ще започнат да пристигат, за да ги пуснем впоследствие в реален участък – от депото и МС 14-III "Красно село" до МС 12-III на бул. "Гешов" и бул. "България". Докато дойде времето за пробите, те ще са на склад в депото, а машината ще строи при Малък градски театър "Зад канала".
Депото също се строи, работи се в график. Там се изграждат ремонтно хале и гаражното, част от административната технологична сграда, ще има подстанция и съответните мрежи и канализации. МС даде част от площта на Конната база и така разширихме и паркинга за автобусите. През март 2018 сградата трябва да е затворена, а през лятото да започнем да полагаме инсталациите.
Към втората част от етап 1 на метростанция 5, чието строителство започна през януари 2017 г. Тя не се " обслужва" от тунелопробивната машина.

Метростанциите
МС 5-III на моста "Чавдар" – изпълнението е 18%
Изградени са шлицовите стени, 40% от покривната плоча от 3 секции, т.е. до края на октомври са завършени 2 секции, започна изпълнението на изкопните работи. Завършени са 18% от строителните работи по метростанцията.

МС 6-III включва и тунел. Изпълнени са 30% от дейностите
Изградени са шлицовите стени и голямата част от покривната плоча, почти са завършени двата входа. Строителството на МС 6 беше спряно, защото 350 м от 620 м тунел между МС 5 и МС 6 трябваше да бъде изграден. Сега спряха изграждането на тунела, възобновяват работата по самата станция. Изградено е и тунелчето под Перловската река, започва работа по вътрешните конструкции. Останалите дейности по тунелите ще се извършват от междинна шахта, която ще се прави между МС 5 и МС 6. Паралелно ще се строят и тунелите, и метростанцията. От нея са изпълнени 30%.

МС 8-III на Орлов мост е най-сложната и най-тежката. Завършени са 34-36% от работата
Там има централна голяма шахта и два странични тунела, перонът е с дължина 105 м, шахтата е изкопана, горната част на тунелите е изградена, дъното трябва да е готово, когато ТБМ-ът наближи метростанцията през лятото на 2018 г. Първичната облицовка е направена. В тунелите се работи по 24 часа. Завършена е около 34-36% от работата по станцията.

МС 9-III на Попа e изпълнена към 50%
Готови са стени и покривни плочи, изкопни работи, заздравява се почвата. Тази работа ще приключи в края на годината и от 2018 г. започват с вътрешните конструкции - без това, което пречи на тунелопробивната машина. На горното ниво вече са направени вестибюлите и служебните помещения. Изпълнението е над 50%. Подлезите и входовете са за 2018 г.

МС 10-III НДК – земната основа се заздравява с иновативни методи. Изпълнени са 45%
Много вода се появи. Подготвят се дънните плочи, за заздравяване на земната основа се прилагат иновативни методи – използват се микросилициеви гелове, за да може да се укрепи почвата. Изпълнени са около 45% от работата.

МС 11-III e при най-добри геоложки условия и от нея вече са изпълнени 55%
МС 11-III се строи от "Интерпром". Там условията са най-добри от геоложка гледна точка и строителството е най-напреднало – завършени са над 55%. Това е единствената станция, където няма много вода. Има 5 входа – един пред Медицинска академия, на "Георги Софийски" и три на "Пенчо Славейков" и "Прага".

МС 12-III: много вода излезе при строителството й. Изпълнени са 45%
Много вода излезе при изграждането на МС 12-III. Покривната плоча, стените и дънната плоча са готови. 45% е изпълнението на станцията. На 10 октомври тунилопробивната машина премина през МС 12.

МС 14-III e първата, през която мина тунелопробивната машина. Изпълнени са 43%
МС 14-III вече е с изградено дъно, покривна конструкция, външни шлицови стени, ТБМ вече мина през станцията, има перонни плочи, хидроизолация и вътрешни стени. За строителите тази метростанция е много тежка като обем работа. Като се затвори част от станцията, ще се направи северната рампа и ще бъде изградена северната част от автомобилния тунел над нея. Втората му половина ще бъде направена в края на 2018 г., а пътният възел там ще бъде пуснат в експлоатация през 2019 г. И на тази станция имаше вода, но не чак толкова, колкото на Орлов мост. Изпълнени са 43% от строителните работи.

ЕТАП II ОТ ТРЕТИ МЕТРОДИАМЕТЪР
Метростанции 15-III, 16-III, 17-III и 18-III са на етап преместване на мрежи. Изпълнени са 5%
Етап II от изграждането на третия метродиаметър започва от стартовата шахта до метродепото. Следва открит участък от 400 м, при бул. "Овча купел", трасето влиза подземно на кръстовището на бул. "Овча купел" и бул. "Президент Линкълн". МС 15-III се намира южно от кв. "Овча купел", при бул. "Монтевидео" е МС 16-III, в жк "Овча купел" при болница "Доверие" е МС 17-III и на Околовръстното е МС 18-III. И по четирите станции се преместват инженерни мрежи, канали, кабели и се изграждат шлицови стени. След това ще се строи по топ-даун метод. Напредъкът на работите е по около 5% за всяка от станциите. Етап II ще се строи 32 месеца, завършването му е предвидено за края на 2019 г.

ЕТАП III ОТ ТРЕТИ МЕТРОДИАМЕТЪР
Актуализираме идейния проект на трасето на метрото по бул. "Владимир Вазов". Тъй като бяха направени промени в ОУП София и ПУП-овете, имаше искания от страна на гражданите 2 метростанции от надземни да станат подземни. Експертният съвет на Столична община прие тези промени. МС 1- III няма да се строи ( тя беше предвидена само ако мотродепото беше на бул. "Ботевградско шосе", а то вече не е там), МС 3-III си остава под земата, метростанциите 2 и 4 също стават подземни. Обявен е търг за коригиране на проекта, ще се актуализират конструкциите и трасето.

РАЗШИРЕНИЯ
Проучваме продължение на метрото след "Парадайз", съобщи проф. Братоев. Наложи се да побързаме, защото само чрез разработване на трасе и ПУП може да резервираме територия. Вариантите ще са 3, един от тях ще бъде избран на експертен съвет.
Все още "Метрополитен" ЕАД не е готов да обяви конкурс за проект на буферния паркинг до последната метростанция 18 в "Овча купел". Най-вероятно това ще стане през следващата година.
Обмисля се продължение на метрото в жк "Люлин" и удължаването му с 2 метростанции, като едната ще бъде на околовръстното.
Има идеен проект за метро до лифта в Симеоново, одобрен е на експертен съвет, но финансиране засега няма, потвърди проф. Братоев.


ТРЕТИ МЕТРОДИАМЕТЪР, ЕТАП 1

ЦЕНТРАЛНА ГРАДСКА ЧАСТ

Позиция 1: МС 12 на бул. "Гешов" и бул. "България" и МС 14 "Красно село" на "Житница" и бул. "Цар Борис ІІІ"

Изпълнител: Обединение "Метро-3-2014" ДЗЗД, съставено от фирмите "Монолит", София, "Балканстрой" АД, "Балканстрой София"
Стойност: 47 774 281 лв.

Позиция 2: МС 9 "Попа", МС 10 НДК, МС 11 "Медицинска академия"
Изпълнител: ДЗЗД "Метро Билд Център", състоящо се от фирмите "Джи Пи Груп", "Станилов" ЕООД, "Интер Про" ООД, "БИАС-М" ЕООД
Стойност: 93 895 303 лв.

Позиция 3: МС 6 "Малък градски театър "Зад канала", МС 8 "Орлов мост"

Изпълнител: Обединение "Метростроителство", съставено от фирмите "Трейс Груп Холд", "Евро Алианс Инженеринг", "Инжпроект" ООД
Стойност: 75 582 112 лв.

Позиция 4: Прокарване на тунел с тунелопробивна машина, която минава през целия
участък от МС 14 "Красно село" до МС 6 при Малък градски театър "Зад канала"
Изпълнител: "Доуш иншаат ве тиджарет" АД, "Виа Конструкт Груп" ЕООД, "Ултрастрой" ЕООД
Стойност: 195 231 553 лв.
Строителен надзор на четирите позиции: ДЗЗД ИМИ, съставено от "Метроконсулт БГ", "Инфрапроект консулт" ЕООД, "Инфрам" АД, "Инфрам" ЕООД

МЕТРОДЕПО "ЗЕМЛЯНЕ"
Изпълнител: Обединение "Геометро Земляне", съставено от "Геострой" АД, "Трансремонтстрой" ЕАД и "БИАС – М" ЕООД, подизпълнител "Стартинженеринг" (24.27%) и "Атко Трейд" (17.31%)
Стойност: 58 млн. лева без ДДС

МЕТРОСТАНЦИЯ 5 ПРИ МОСТА "ЧАВДАР"
Обект: Трасе от Малък градски театър "Зад канала" до моста "Чавдар", 630 м
Изпълнител: "Трейс Груп Холд" с подизпълнител "Свеко Енергопроект" АД (1%) за работен проект по част "Конструктивна" на тунелния метроучастък
Строителен надзор: ДЗЗД ИМИ, съставено от "Метроконсулт БГ", "Инфрапроект консулт" ЕООД, "Инфрам" АД, "Инфрам" ЕООД
Стойност: 45 млн. лв. без ДДС

ТРЕТИ МЕТРОДИАМЕТЪР, ЕТАП 2 В "ОВЧА КУПЕЛ"
Позиция 1: Трасе в "Овча купел" от км 11.941 при метродепото до 14.277 при кръстовището на ул. "Монтевидео" и бъдещия бул. "Западна тангента"

Проектант: "БИАС-М" ЕООД
Подизпълнител: проектант по част "Инженерни мрежи": "Старт Инженеринг" АД
Водещ проектант: инж. Димитър Ганчев
Изпълнител: обединение "Метро запад", съставено от "Джи Пи Груп", "Станилов"ЕООД, "Интерпро", "БИАС-М" с подизпълнител е "Старт Инженеринг" АД
Стойност на трасето: 80 973 184.56 лв. без ДДС, 97 167 822.2 лв. с ДДС
Дължина на лот 1: 2336 м
Брой метростанции: 2 подземни

Позиция 2: трасе в "Овча купел" от км 14.277 до км 15.749, от бул. "Линкълн" до Околовръстното

Метростанции: 2 подземни - 17-III и 18-III
Дължина: 1471.44 м
Проектант: "Инжпроект"
Конструктор на тунел между МС 16-III и МС 17-III – "Рикат" ООД
Конструктор на МС 17-III и МС 18-III
Конструктор на бретел (изтеглител за влакове) инж. Георги Евстатиев
Проектант на жп спирка - "Евротранспроект"
Изпълнител: "Обединение Горна баня" с партньори "Трейс Груп Холд" АД, "Интегрирани строителни системи" ЕООД, "Евро Алианс тунели" АД, "Мармет" ООД и инж. Георги Иванов Евстатиев
Стойност на договора за строителство: 95 135 577 лв. без ДДС
Възложител: "Метрополитен" ЕАД
Финансиране: Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) чрез оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 и местно съфинансиране
Срок за изпълнение: 32 месеца

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 5 | септември - октомври 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg