Регистрация

Експертният съвет избра трасе 2 на метрото в Студентски град - до УНСС и поликлиниката, за 147 млн. лв.

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 12.01.2018, Автор: Милена Василева
[6712 прочитания]
Схема на вариантите на метро в Студентски град

Схема на вариантите на метро в Студентски град
Фотограф: Транспро

Специализираният състав на Общинския експертен съвет по устройство на територията на Столична община прие днес вариант 2 за продължение на метрото в "Студентски град", но заложи и бъдещо допълнително проучване на трасето. Предпочетен е заради по-добрите му показатели: повече превозени пътници - 32 877 души на ден (прогноза за 2020 г.), и повече спестеното време за пътуване, повече метростанции. Тъй като е най-дълъг - 4.906 км, той е и най-скъп - 147 млн. лв. Най-подходящ е за територията според комплексния анализ, докладван от изпълнителния директор на "Метрополитен"ЕАД Стоян Братоев.

Защо сега се избира трасе на метрото в Студентски град?
Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД: "Целта на избора на трасе на разклонението е то да се отрази при промените в общия устройствен план на София и при намерения за строителство ще е ясно, че там се предвижда метро. Комплексната оценка по всички показатели показва, че вторият вариант с 5 метростанции е най-добър. Разликата в цената е около 10-15%. Кога ще се строи разширението, не е ясно, защото към момента няма осигурено финансиране, но трябва да предвидим трасето", обясни инж. Стоян Братоев.

Обсъждането започна с представяне на транспортните модели, довели до избора на най-доброто трасе. Прогнозите презентира инж. Александър Витанов, управител на "Транспро" - автор на проучването. Що се отнася до трите варианта за трасе, те са предоставени на "Транспро" от "Метрополитен" ЕАД, за да бъдат изследвани от комуникаторите за натовареност, връзка с другите видове транспорт, намаляване на автомобилното придвижване и други.
Експертният съвет беше ръководен от главния архитект на София арх. Здравко Здравков, а точното наименование на темата беше "Проект за разширение на метрото в София - транспортно моделиране на три варианта за продължаване на втори диаметър в посока "Студентски град" с още четири метростанции". Разклонението е от МС "Витоша" при "Парадайз". Избраните варианти за метротрасе бяха представени от Стоян Братоев.

Избраният втори вариант (виолетов)
След МС "Витоша" вариантът предвижда МС1 "Черни връх" (в близост до ул."Димитър Манчев") – МС2 (кв. "Витоша", ул."Стефан Савов") – МС 3 (бул. "Симеоновско шосе" –ул. "Проф. д-р Иван Странски") – МС4 Спортен комплекс НСА (ул. "Акад. Стефан Младенов" – ул."Проф. Атанас Иширков" – МС5 Студентски град (пред Студентска поликлиника и до сградата на УНСС). Дъжината на новия участък е 4.906 км, има пет нови метростанции и привлича 32 877 души на ден.

Първият вариант (червено-кафяв)
Този вариант започва от МС-III 12 "Витоша", а първата станция е МС1 "Черни връх" (в близост до ул."Димитър Манчев"), следва МС2 (кв."Витоша", комплекс "Сити Гардън") – МС 3 (бул. "Симеоновско шосе –ул. "Асен Разветников") – МС 4 "Студентски град" (бл.24). Дъжината на новия участък е 4.056 км с четири нови метростанции. По този вариант ще бъдат привлечени 22 341 души, с 50% по-малко от вариант 2

Вариант 3 (зелен)
След МС "Витоша" вариантът предвижда МС1 "Черни връх" (в близост до ул."Димитър Манчев") – МС2 (кв."Витоша" комплекс " Сити Гардън") – МС 3 (бул. "Симеоновско шосе" –ул."Асен Разветников") – МС4 "Студентски град" (ДГ 79 "Слънчице"). Дъжината на новия участък – 3 .670 км с четири нови метростанции, т.е. той е най-къс, но привлича най-малко пътници - 19 096.

Защо вариант 2 се прие под условия за допълнително проучване?
Гергин Борисов, "Спаси София": Вариант 2 да завива не на север, а на юг, към "Младост"
"Метрото не е панацея и не може да замества планирани в ОУП трамваи до безкрай. Написахме становище, с което предлагаме метрото до Студентски град да се проектира умно, не просто защото само "Метрополитен" има проектантския и финансов ресурс да прави печеливши европроекти."
И трите варианта предполагат, че след преминаване на полето, отделящо кв. "Витоша" от кв. "Кръстова вада", метрото поема на север и завършва в сърцето на Студентски град, откъдето няма накъде и как да бъде продължено. Тези три варианта, въпреки че са дефинирани като за средна до далечна перспектива, споделят три съществени слабости.
-Вариантите не са съобразени с растежа на града. За периода 2011 – 2050 г., Студентски град почти ще удвои населението си. Този ръст няма да се получи само с уплътняване на съществуващите квартали. Рано или късно поляните (по-точно – бунищата) южно от Студентски град ще се застроят. Това, което прави това застрояване различно от останалите, е, че в полето, стелещо се между Студентски град и Околовръсното шосе, Столичната община вече притежава всички терени, необходими ѝ, за да изгради относително добра улична мрежа за този нов квартал, а две от тези резервирани улици са достатъчно широки, за да може в него да навлиза градски транспорт, включително трамвай.
-Вариантите не се съобразяват с населението в перспектива. Изцяло от Столичната община и нейната амбиция да напътства инвеститорския интерес към територията на града зависи дали населението на район Студентски ще продължава да се тъпче в сегашните застроени обеми, или ще му се "даде въздух". При всички положения, територията, която вече има отредена улична мрежа (почти изцяло общинска собственост) като площ е съизмерима с кампуса и може – и рано или късно ще стане дом на хиляди софиянци. Но и трите варианта на метрото ще я подминат. В този случай имаме трасе, което безпричинно се изкривява към актуално застроени територии, голяма част от които – населени със студенти, които живеят и учат в Студентски град, и игнорира териториите, които тепърва има да се застрояват.
Вариант 2 е за предпочитане, но след бул. "Симеоновско шосе" трябва да не завива на север, а да спре зад Зимния дворец на спорта и да използва наличието на държавни и общински терени, за да оформи нужния интермодален терминал в близост до входа на НСА."

Арх. Ангел Захариев, водещ проектант и член на "Група Град": Време е за тангенциално-лъчеви трасета на метрото
"Моето предложение е да се направят изследвания за варианти за нови трасета на метрото, които да обхващат променената структура на града. Има възможности за трасета в южната и източната част на града, които позволяват изграждане на тангенциално радиално трасе, например от Летище София през "Арена Армеец"- МС " Г.М. Димитров"- Зоопарка - Южен парк – бул. "България" и нататък, като по този начин биха се направили къси вразки между отделните лъчи на сегашното метро и би се намалил автомобилният трафик в южната част на града. Там натовареността на градския транспорт е най-малка.
Вторият проблем е, че няма адекватна информация за пътуванията на хората до работните места – т.е. не се знае откъде тръгват и накъде пътуват. Докато не се появят такива данни, информацията ще се изкривява.
Разбира се, че е добре да се резервира територия за метро в Студентски град. Моят въпрос е защо само там, защо не се резервира територия на още 5-6 места."
-
Метромрежа - съществуваща и перспективно развитие

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 3 | май - юни 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg