Регистрация

Българската асоциация на консултантските фирми по железопътно строителство навърши 15 години

Инж. Севдалин Вълнаров, председател на БАКФЖС: Във всичките години от развитието на асоциацията сме залагали на вярата, оптимизма и позитивното мислене. Това е пътят към успеха!

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 10.05.2018, Автор: Инфраструктура.бг
[712 прочитания]

Фотограф: Мария Съботинова

БАКФЖС е основана на 10 април 2003 г. и тази година навършва 15 години. По този повод разговаряме със сегашния председател на асоциацията инж. Севдалин Вълнаров. Пълния текст четете в бр. 4/2018 на сп. "Градът" през юни т.г
Инж. Вълнаров, какво постигнахте през изминалите 15 години?
Идеята ни, когато създадохме асоциацията преди 15 години, беше тя да помогне за развитието на железопътния сектор у нас, да улесни работата на фирмите, да осигури прозрачност и т.н. По-голямата част от тези цели за жалост не успяхме да реализираме. Всеки от членовете на БАКФЖС е ангажиран с бизнеса на собствените си фирми. Дейностите, които са свързани с постигане на целите на асоциацията, остават малко настрана.
Факторите за успешното развитие са няколко – адекватни възложители, успешно ръководство, бизнес нюх, квалифициран персонал и др. Разбира се, на първо място поставям служителите. Тяхната бройка се увеличаваше през годините и всеки някак "пасна" на мястото си, като се е отдал на каузата.

Кои са предизвикателствата, които срещате? Как асоциацията допринася за развитието на железопътната инфраструктура? Успявате ли да се преборите с монополизма и нелоялната конкуренция в сектора?
Предизвикателствата, които срещаме в нашата работа, са от различно естество. Но като основно предизвикателство през последните две години аз бих определил битката да запазим вече обучения и квалифициран персонал, който в нашите фирми наброява над 200 души, за да посрещнем следващите задачи, които всички очакваме с нетърпение.
Друго предизвикателство е стремежът ни да се преборим с нелоялната конкуренция, която е от различно естество и в различни посоки. Основният аспект се изразява в това, че кандидатстват и се стремят да вземат задачи, свързани с проектиране, надзор, супервизия в железопътната инфраструктура фирми, които никога не са работили и нямат достатъчно квалифициран персонал. В общи линии важи в пълна степен народната поговорка "Видяла жабата, че подковават коня, и се наредила и тя". Обикновено на железопътните проекти се гледа като на пари, а каква работа стои зад този бюджет в общи линии е неясно за много фирми, които решават да участват просто така - използвайки познати, колеги и т.н.
По-скоро не асоциацията, а фирмите - членки на асоциацията, допринасят за развитието на инфраструктурата. Както споменах, над 200 души квалифицирани проектантски и инженерни кадри работят в нашите фирми, т.е. пряко и косвено те допринасят за развитието на инфраструктурата, за прилагане на иновации, нови методи на изпълнение на строежите, нови методи на контрол при реализацията им.

В този програмен период се очаква строителството на големи жп обекти по трасето София – Пловдив и Пловдив – Бургас, а обжалванията спират почти всеки търг. Какъв е изходът? Какви промени са нужни в ЗОП? Какво може да направи асоциацията по този въпрос?
За жалост обжалванията действително спират големи проекти още в тръжна процедура. Такива има и след приключване на работата на оценителната комисия и излизане на решение на възложителя. Това е много порочна практика поради факта, че голяма част от обжалванията са просто за да има обжалване, за да се спре конкретният търг. В общия случай дори се обжалват тръжни процедури от фирми, които по никакъв начин нямат капацитет и не са дори потенциални сериозни играчи в самия търг.
Какъв е изходът? Това е много деликатен въпрос, защото не е възможно да се премахне обжалването, тъй като всеки в една демократична държава, констатирайки някаква нередност, би следвало да се обърне към съответния компетентен орган за разрешаване на грешка, несправедливост, несъответствие, законово нарушение. За жалост с това се спекулира и аз лично не съм убеден, че с промените в ЗОП ще спрат нерегламентираните обжалвания. Тук навлизаме в юридическа сфера - но като че ли на първо място трябва драстично да се повишат таксите за обжалвания в зависимост от обема на обжалвания търг, дори и на тръжна процедура. Така може би няма да спрат, но поне ще се ограничат нерегламентираните обжалвания или "обжалванията просто така". В момента сме изправени пред угрозата да се загуби голяма част от финансирането за железопътни обекти точно заради обжалвания и забавяне на процедури.

Какво предстои на БАКФЖС през следващите години? Какви каузи защитавате? Какъв дял от жп пазара държите?
През следващите години трябва да бъдем още по-активни при осъществяване на целите съгласно устава на асоциацията. Трябва да увеличим броя на членовете, да привлечем и други колеги в областта на проектирането и надзора в железопътното строителство. Основната кауза, която сме следвали и ще следваме в бъдеще, е защитаване интересите на фирмите - членки на асоциацията, а и на всички в бранша.
Не сме правили точни изчисления какъв дял от жп пазара в проектирането и строителния надзор и супервизия държим. Мисля, че поне 70-80% от този пазар държат фирмите - членове на асоциацията.
В заключение искам да кажа, че във всичките години от развитието на БАКФЖС сме залагали на вярата, оптимизма и позитивното мислене. Това е пътят към успеха!
Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев поздрави консултантите по железопътно строителство. Той участва в тържествена церемония, с която бе отбелязана петнадесетата годишнина от създаването на Българската асоциация на консултантските фирми по железопътно строителство, като един от нейните създатели.
-
Фотограф: МРРБ
Пред представителите на бранша регионалният заместник-министър посочи, че обединението им е допринесло за по-успешното изпълнение на важните за страната ни проекти. Валентин Йовев допълни, че усилията продължават да бъдат насочени към модернизацията на транспортната инфраструктура, особено трансграничната, която е важен фактор за развитието на бизнеса и туризма.
Фирмите в БАКФЖС
"Трансгео" ООД, "Рубикон Инженеринг" ЕАД, "ВВД Консулт" ООД, "Геотехноинженеринг" ЕООД, "Институт по транспорт и комуникации" ООД, ЕТ "ТРАПС – Тома Йоцов", "Евротранспроект" ООД, "ЕЛСИ Консулт" ЕООД, "ТИНСА" ООД, "Лавайтрейд" ЕООД, "Еуросигнал-Проект" ЕООД, "Инотранспроект" ООД, "ЕКИП 2000 – Котов С-ие" СД, "ДИ ВИ България" АД, "ЕС ПИ СИ Инженеринг" ЕООД.


Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 4 | юли - август 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg