Регистрация

Транспортната инфраструктурата на България: През 2019 г. НКЖИ сключва договори за 1.5 млрд. лв. През 2018 г.в МРРБ - старт на проекти за 3 млрд. лв.

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 26.09.2018, Автор: Инфраструктура.бг
[1600 прочитания]

Фотограф: Юлия Лазарова

Най-важното за България е изграждането на безопасна инфраструктура. Около тази тема се обединиха изказванията на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Велик Занчев. Те участваха в Осмият дискусионен форум "Строителството през 2019 година – перспективи и предизвикателства".
Втората тема на двете ведомства е изграждането на инфраструктурните проекти в срок.
"Към настоящия момент НКЖИ провежда процедура за почти всички участъци от жп обектите, които ще се изграждат през 2019 г. Ако няма обжалвания, в първите месеци на следващата година НКЖИ ще сключи договори за 1.5 млрд. лв.", каза зам.-министър Велик Занчев.
"Очаква се строителството да бъде един от моторите на икономическия растеж през 2019 г. През тази година в МРРБ беше даден стартът на проекти за 3 млрд. лв.", каза министър Петя Владимирова.
Според Велик Занчев 2019 г. ще е решаваща за магистрала "Струма", обществените поръчки за непостроените участъци са в ход. През 2019 г.-2020 г. се очаква и завършването на 12 метростанции и 12 км метротрасе от третия метролъч.
Петя Аврамова съобщи, че Агенция "Пътна инфраструктура" провежда инвентаризация на пътищата в страната. Събраната информация ще послужи за приоритетизиране на най-тежките участъци, определяне на необходимите средства за ремонт, реконструкция или рехабилитация, за да бъдат те заложени в бюджетите за следващите години.
Инж. Светослав Глосов, председател на УС на АПИ, каза, че сред основните задачи на пътната агенция е продължаване на строителството на АМ "Хемус" и АМ "Струма", старт на проектите Видин - Ботевград с повторен търг за Мездра - Ботевград, Калотина - София, за 1 участък от която има финансиране по Механизма за свързване на Европа (предстои сключване на договори с избраните изпалнители за участъците между ГКПП "Калотина" и Сливница) въвеждане на тол-системата и електронната винетка. Инж. Глосов напомни, че през тази година със средства от републиканския бюджет са построени 25 км от АМ "Хемус" и се подготвят търговете по още 137 км. До края на годината ще бъде обявена обществена поръчка за строителство на 3 участъка с обща дължина близо 52 км за около 494 млн. лв. Първият участък е Боаза – Дерманци, вторият е Дерманци - Каленик, а третият е от Каленик до пресичането с път II-35 Плевен-Ловеч. Работи се и по подготовката на търговете за проектиране и строителство (инженеринг) на още 3 участъка от АМ "Хемус", с обща дължина 85 км за 700 млн. лв. Трите участъка са разположени между пресичането с път II-35 Плевен - Ловеч и кръстовището с път I-5 Русе - Велико Търново.

Приоритетите на министър Аврамова за 2019 г.
-АМ"Хемус". В момента се работи активно по два нови участъка от магистралата, а до края на годината се очаква да бъдат обявени обществените поръчки за още две отсечки – от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен и Ловеч с дължина 52 км и останалите около 85 км до връзката с пътя Русе-Велико Търново. Така в рамките на следващите месеци щe бъдат обявени обществени поръчки за строителството на още 137 км от АМ "Хемус".
-Годината ще бъде ключова и за изграждането на АМ "Струма". Агенция "Пътна инфраструктура" вече обяви обществените поръчки за строителство на най-тежкия участък - през Кресненското дефиле в посока София. Продължава работата по трасето от Кресна до Сандански, което се очаква да е готово до края на строителния сезон, както и на участъка Благоевград - Крупник. Работата край Благоевград е все още спряна заради откритото древно селище край с. Покровник. МРРБ очаква становището на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимото културно наследство и ще се съобрази с него, посочи министърът.
- През 2019 г. ще има напредък и по още четири ключови проекта: скоростният път "Видин-Ботевград" и магистралата "Русе-Велико Търново", с която са тясно свързани проектът за нов мост на р. Дунав край Русе и тунелът под връх Шипка. Има политическа воля тези проекти, заедно с АМ "Черно море" и тунела под Петрохан, да бъдат реализирани чрез публично-частно партньорство. Общата им прогнозна стойност е над 3 млрд. лв., каза министър Аврамова.
-Нови възможности за бизнес откриват и проектите по Оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 г. През 2019 г. по ОПРР ще бъдат в изпълнение над 400 инфраструктурни проекта, включително големите проекти на общините Столична, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и Плевен. Те са за подобряване на градската среда, транспорта и пътната инфраструктура. Ще бъдат обновени 53 училища, детски градини и университети в София, 16 образователни обекта, включително 2 университета, в Пловдив, 20 обекта във Варна, 18 в Бургас, 12 в Русе. В община Враца ще се модернизират училища и детски градини, както и филиалът на Медицинския университет в София - "Проф. д-р Иван Митев".
-Големи са предизвикателства във ВиК отрасъла, където със средства по Оперативна програма "Околна среда 2014-2020 г." ще се изграждат обекти за над 1 млрд. лв. Процедурата за кандидатстване е вече открита, подготвени са и формулярите за кандидатстване. Има готовност тръжните процедури да бъдат обявени в началото на 2019 г.

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 4 | юли - август 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg