Регистрация

Сдружение предлага създаване на музей на градския транспорт на София

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 22.08.2013, Автор: ИнфраструктураБГ
[3547 прочитания]
Трамвай MAN-Siemens (произв. 1935 г.) с ремарке  Кардалев (1931 г.);<br />
Фотограф: Иво Радоев<br />

Трамвай MAN-Siemens (произв. 1935 г.) с ремарке Кардалев (1931 г.);
Фотограф: Иво Радоев

Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" е представило пред кмета на София Йорданка Фандъкова идеен проект за възстановяване на историческите трамваи и изграждане на музей на градския транспорт в трамвайното депо на бул. "Кн. Мария Луиза".

Основно внимание по време на представянето на проекта, което се е състояло на 20 август, бе отделено на мястото на трамваите в историята на столицата.
От момента на откриването на трамвайната система в София през 1901 г. до днес по улиците на града са се движили в различни периоди общо над 1000 трамвайни мотриси и ремаркета.
Тези от тях, с които трамвайната система е била заложена, отдавна не се срещат нито по улиците на града, нито в трамвайните депа. Въпреки това обаче, управлението на столичния градски транспорт през годините е позволило до днес да бъдат запазени малка част т.нар. исторически трамваи – превозни средства, излезли от експлоатация, но поради своята връзка с историята на града, превърнали се в легендарни. 

Днес част от тези трамваи са възстановени за редовно движение. Те се отдават под наем за рекламни цели или пътувания на ентусиасти от цял свят, включително Австралия, Нова Зеландия и др.

По-голямата част от съхранените трамваи обаче не могат да бъдат видени никъде, тъй като не са възстановени. 
Те са в окаяно състояние, поради неправилното им съхранение на открити площи в депо "Красна поляна", трамваите са разграбени и корозирали.
По инициатива на сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" в средата на юли те бяха преместени от "Столичен електротранспорт" ЕАД в закритите помещения на бившия трамваен завод (днес поделение "Трамкар"), където ще бъдат съхранявани до извършване на възстановителни дейности.
Възстановяване очакват 7 трамвайни мотриси, 1 ремарке и 1 маневрена машина, построени в периода 1912 – 1979 година, казват от сдружението.

В идейния проект се предлага историческите трамваи да бъдат възстановени, като част от тях се превърнат в статични експонати, а други - отново върнати в състояние, позволяващо движението им като атракционни превозни средства.

Възстановяването на историческите трамваи само по себе си ще изисква място, където те да бъдат съхранявани. Съществуващите депа не са подходящи за разполагане на "музейни експонати", към които широката публика ще желае ежедневен достъп.
Това налага предприемането на мерки още от сега за обособяване на музей на градския транспорт, като трамваите ще бъдат част от експозицията му. 

Според представителите на сдружението най-подходящото място за разполагане на такъв музей е бившето трамвайно депо "Клокотница", намиращо се на бул. "Княгиня Мария Луиза", точно между метростанции Централна гара и Лъвов мост.
Състоянието на депото в момента обаче се определя като неприемливо. По мнение на български и чуждестранни експерти разрушаването на сградите може да бъд предотвратено единствено чрез спешен ремонт и възстановяване на уникалните елементи от конструкцията.
 
А възможностите за възстановяване са на лице. В проекта си сдружението подробно излага начина, по който депото може да възкръсне и да се превърне в музей на градския транспорт.

Основно място в музея ще заема експозицията от запазени и възстановени превозни средства (трамваи, тролейбуси, автобуси), ще бъдат обособени помещения с тематични предмети и части от превозните средства, както и място, където превозните средства да преминават ремонт – всичко пред погледа на посетителите.
В допълнение ще бъде предвидено място за провеждане на мероприятия за широката публика – концерти, изложби, семинари – място, където историята и културата ще се преплитат.

Представените в проекта възможности и преимущества потвърждават положителните ефекти върху града от възстановяването на историческите трамваи и изграждането на Музей на градския транспорт в бившето трамвайно депо "Клокотница".
Поради тази причина представителите на сдлужението изразяват надежда, че съвместно със Столична община и Столичен електротранспорт ще могат да направят необходимото историческите трамваи да бъдат възстановени и да се превърнат в символ на София.

Членовете на сдружението връчиха на кмета Фандъкова макет на трамвайна мотриса T6A2, изработен от Дариан Георгиев, член на сдружението и отправиха покана от името на британската асоциация за запазване на културното наследство в областта на железниците и трамваите в Източна Европа за посещение на Националния музей на трамваите на Великобритания.

Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" е неправителствена организация в обществена полза, регистрирана от професионалисти и любители, интересуващи се от проблематиката на градския транспорт и инфраструктурата. Неговата основна цел е популяризирането на градския транспорт, като средство за масов превоз на пътници в градовете. За целта членовете на сдружението ще провеждатизследвания на проблемите, свързани с оптимизацията на маршрутната мрежа, експлоатацията на парка от превозни средства, както и изграждането и поддръжката на инфраструктурата в градовете.
Едно от основните направления, по които сдружението ще осъществява активна дейност, е запазването на културно-историческите забележителности на градския транспорт. Те планират разработване на проекти, свързани със запазването и възстановяването на превозни средства от градския транспорт в България. Сред първите начинания ще бъде съхраняването и възстановяването на трамвайните мотриси от парка на "Столичен електротранспорт" ЕООД. Това са моделите "Графиня" (построена през 1912 г.), "Бреда" (1938 г.), "Република" (1951 г.), "Комсомолец" (1960 г.) и "София 70" (1970 г.).

Добави коментар Коментари (2)

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 5 | септември - октомври 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg