Регистрация

София обновява градския транспорт, пуска нови линии и въвежда зоните за паркиране

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 31.01.2012, Автор: ИнфраструктураБГ
[1892 прочитания]

Фотограф: Мария Съботинова

Четиригодишна програма на Столичната община предвижда промени във видовете карти за пътуване, зоните за паркиране и обновяване на градския транспорт.
Това съобщи заместник-кметът по транспорта на столицата Любомир Христов на представянето на програма за развитие на градския транспорт в периода от 2012 до 2015 година, която предстои да влезе за обсъждане в Столичния общински съвет.

През следващата година предстои внедряването на електронната система за таксуване и в автобусния транспорт, с което ще приключи поставянето на системата в целия градски транспорт.

Общината предвижда да се въведе изцяло електронна карта за пътуване. По думите на Христов едно от предимствата ще е решаването на проблема с откраднатите карти - при електронна карта пластиката ще може да се анулира и да се издаде нова за остатъка от заредените пътувания.

Със започващия в края на тази година проект за интегриран градски транспорт, финансиран по оперативна програма "Регионално развитие" ще се изгради система за управление на трафика по 20 кръстовища, откъдето преминават 80 процента то превозните средства на градския транспорт.
Ще се поставят 600 електронни информационни табла.

До края на 2013 година с част от средствата ще се завърши подмяната на тролейбусите в столицата, а с друга част - ще се изгради нова трамвайна линия от Духовната семинария през "Дианабад" до "Дървеница", както и ще се обнови изцяло трамвайното трасе по бул. "България".

Общината е подготвила проект, с който ще кандидатства през следващия програмен период на оперативна програма "Регионално развитие", за изграждане на 10 нови тролейбусни трасета, като част от тях ще се финансират и с бюджета на общината, посочи Христов.
Проектирани са трасета в четирите части на "Младост", в "Студентски град", по бул. "Тодор Каблешков" и бул. "България", от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Бяла черква", от бул. "Царица Йоана" до бул. "Добринова скала", по бул. "Г. М. Димитров" и ул. "Симеоновско шосе", по бул. "Андрей Сахаров" до ж.к. "Младост 2", по бул. "Владимир Вазов", по ул. "Хан Кубрат" до ул. "Адам Мицкевич".

През тази година ще влязат в експлоатация продължението на първа линия на метрото до бул. "Цариградско шосе" и втората линия - от "Обеля" до бул. "Черни връх".
Според прогнозите на общината тогава половината от пътуващите в надземен транспорт в тези направления ще ползват метрото, а половината от ползващите автомобили пак в тези участъци също ще пътуват под земята. През 2014 година ще започне строителството на третата линия на метрото от "Овча купел 2" до бул. "Вл. Вазов".

През следващите 4 години ще бъдат подменени една трета от автобусите в София. Те са на възраст от 20 до 27 години.
Предвижда се да се преработят част от маршрутите на сега съществуващите линии, както и пускането на 12 нови - в кварталите с цел подобряване на достъпа до метрото и до ключови спирки на градския транспорт.
По тези линии ще се движат автобуси с максимален капацитет 50 души и ще се обслужват от общинското дружество "Столичен автотранспорт".

Общината води разговори с регионалното министерство за промени в наредбата, регламентираща обособяването на бус-ленти. В момента такива се разчертават само при повече от три платна за движение в едната посока, а общината иска да може да се обособяват и при две платна за движение.

Освен това ще се обособяват трамвайни трасета по бул. "К. Величков" и ул. "Алабин", както и ще се повдигне трамвайния път по бул. "Княз Александър Дондуков" при реконструкцията на булеварда.

Освен тези мерки, ще се подобрява и безопасността на движение в общинските транспортни оператори. По думите на Христов в резултат на направените проверки от страна на "Пътна полиция" се забелязва значително намаляване на нарушенията, извършвани от водачи на обществени транспортни средства.
Освен санкциите по Закона за движение по пътищата, на водачите се налагат и санкции, договорени в колективния трудов договор.

Столичната община ще работи по изграждането на места за паркиране между дърветата по няколко столични булеварда, където в момента заради паркирани автомобили е заето цяло платно от пътя.
Един от тези булеварди е "Евлоги и Христо Георгиеви", каза Христов и допълни, че такива паркоместа ще се правят само там, където е възможно.

Всички карти в градския транспорт до средата на тази година ще станат електронни, предвижда общината. Изключение ще са само картата за един ден за всички линии и картите, които важат в цялата страна.
От началото на март ще започне предлагането на семеен пакет за родител и ученик, в който картата за пътуване за всички линии за двамата ще е с обща цена 60 лева.

Освен това ще има и бизнес-пакет за фирми и служителите им, които са с над 50 души персонал. Според условията платените 10 месеца в рамките на една година ще са с бонус още два месеца.
Плащането на картата ще може да се извършва ежемесечно, както от фирмата, така и от служителите, които ще могат да ползват услугата след заявка от фирмата.

Освен електронните карти със снимка на потребителя, ще има и неперсонализирана карта с цена 60 лева. Ще се въведе и карта за метро - за двете му линии - с цена 35 лева.

Общината предвижда да се даде право на обучителите на кучета-водачи да ползват безплатно градския транспорт.

От пролетта от употреба ще отпаднат талоните за пет пътувания, комбинираният билет за метро и наземен транспорт, петдневната карта за всички линии, месечните и тримесечните карти за една и две линии, месечните карти за две линии, тримесечните и шестмесечните линии за ученици, студенти и пенсионери.
От същия период предстои увеличаване и на глобата за нередовен пътник от 10 на 20 лева.

До две седмици в интернет-страницата на Центъра за градска мобилност ще бъде пуснат калкулатор, с които всеки може да пресметне кой документ за превоз ще му е най-изгоден.

Предстои внасянето на промени в наредбата за организацията на движението.
В частта "Синя зона" се предвижда сега съществуващата да се раздели на две части - синя и зелена зони. Разликата ще е времето за разрешено паркиране - при първата до два часа, а при втората - до четири, както и времето на действие - от 8.00 до 20.00 часа в "синята", а от 8.30 до 18.30 часа - в "зелената".

С пускането на паркингите по метростанциите ще се въведе и системата "паркирай и пътувай" с облекчена цена за ползващите метрото като алтернативен превоз за придвижването им в града. Според Христов не е задължително да има промяна в цените на паркиране, а в контрола за спазването на максимално разрешеното време за това.
Най-вероятно е промените в зоните за паркиране да влязат в действие в края на лятото, тъй като има технологично време за разграничаването на зоните.

По отношение на живеещите в рамките на зоните за платено паркиране се предвижда въвеждане на 20 обособени зони за паркиране, които ще могат да се ползват, а не както досега беше разрешено - само между две пресечки по улицата на домашния адрес.

Предвижда се и възможността за обособяването на "жълта зона", която ще е безплатна, но с контрол върху паркирането на превозните средства според закона за движение по пътищата.

Добави коментар Коментари (1)

  • Преглед на профил #1 irka неутрално, 01.02.2012 09:58
    За паркирането - добре е общината да откупи няколко пространства между жилищата, които са запустели и занемарени и да се оформят паркинги. Тези паркинги да поемат автомобилите за съответен район.
    В комплекс Цариградски има подземен паркинг, но не се ползва ефективно. Паркира се навън. Общината може да не намеси (публично-частно) и да се стимулира паркирането НЕ на уличното платно.
    Добре е общината да направи ВИП зона за движение на пешеходци. Т.е. да се правят тротоари, наистина за пешеходци. Автомобила няма място на тротоар. Само този показател ни прави бананова република.
    Неуместен коментар?

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 5 | септември - октомври 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от infrastructure.bg